måndag 15 juni 2015

Ansvaret för objektifieringen

Jag vill rekommendera detta pedagogiska och tydliga blogginlägg skrivet av Michaela "Hej Blekk" Larsson, om förvirrande tankefel som leder till att feminister ibland felaktigt anklagas för dubbelmoral.

 Jag minns när jag lade upp en bild på mig i min nya nitbehå på Facebook  En person som jag var vän med då (ej längre) anklagade mig för dubbelmoral, eftersom jag tidigare skrivit saker om att alla oavsett kön borde kunna ha bar överkropp på lika villkor utan att objektifieras, men nu objektifierade mig själv genom att visa mig i behå. Say what?? Vissa män verkar bara inte få in i sin skalle att hela ansvaret för att inte objektifiera någon oavsett vad de har på sig ligger hos dem (Sedan finns det ju ett uppenbart tankefel i att anklaga någon för dubbelmoral när hen kräver att slippa bli objektifierad BÅDE när hen bär behå och när hen har bar överkropp). På samma sätt blev jag anklagad för dubbelmoral när jag ogillade en lokal rockklubbs urinoarer- utformade som gapande, läppstiftsröda munnar- eftersom jag brukar vara lättklädd och hårdsminkad på scen... Våldtäktskultur much? En feministisk grundlektion för alla män: Kvinnor kan inte objektifiera sig själva. Det är ni som bär 100% av ansvaret för att inte objektifiera oss, alldeles oavsett hur vi är klädda. Vi kan inte heller klä oss på ett sätt som leder till våldtäkter. Våldtäkter beror på våldtäktsmän. Vi kan inte heller förtrycka män genom att lyfta kvinnor eller utesluta män ur vissa rum. Vi behöver göra det för att motverka förtrycket som utesluter kvinnor ur mängder av rum och positioner. Att som förespråkare av jämställdhet låta vssa utrymmen upptas helt av kvinnor och icke cismän är inte att utöva dubbelmoral. Det är att kompensera för alla de utrymmen som traditionellt sätt varit stängda för oss och som därför upptas helt av män.

By the way så har jag klippt mig! Bara kolla in nedan: Rabiat, hårdsminkad feminist med rakade armhålor, balconettebehå, flatklippning och tatueringar. Total förvirring!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar