torsdag 23 april 2015

Jag är problematisk

Nog nu! Jag läser om drevet som tydligen pågår mot den feministiska bloggaren Lady Dahmer, och mår faktiskt rent fysiskt illa. Jag äcklas. Lady Dahmer själv berättar öppet att hon mår väldigt dåligt över denna nätmobbning, och tvivlar på om hon överhuvudtaget kommer att orka fortsätta sin feministiska kamp i offentligheten. För de som inte vet så driver Lady Dahmer sedan länge Sveriges mest lästa feministiska blogg.

Hon har troligtvis fått ta mer skit från kvinnohatande antifeministier än de flesta kan föreställa sig i sina värsta mardrömmar, men det värsta med det drev som nu pågår är att de som ligger bakom kallar sig feminister. De gillar helt enkelt inte Lady Dahmer, och anklagar henne för allt från rasism till transfobi, och för att föra drev mot rasifierade och transpersoner. Det enda konkreta exempel jag själv sett är att hon vid något tillfälle för längesedan ska ha hävdat att hon i egenskap av grek har rätt att använda n-ordet (edit: Detta var en illvillig tolkning, och LD tar tydligt avstånd från den åsikten)

Jag känner en lätt svindlande känsla nu, och en stor sorg. Jag har sett de här tendenserna till att vakta på och döma ut andra feminister och kalla dem "problematiska" inom de feministiska rörelserna länge nu, men att det skulle ta sig dessa proportioner gör mig verkligen bedrövad. Alla måste inte älska Lady Dahmer. Jag tycker att hon oftast är briljant, men ibland håller jag inte med henne helt. Å andra sidan finns det troligtvis inte en enda feminist som jag håller med i varje uttalande hen gör, och det vore ett orimligt krav att ställa på någon annan. Det är dock klassiskt att avkräva kvinnor perfektion, och att döma dem vid minsta lilla misstag.

Det är givetvis rent kvinnohat vi ser här, och inget annat. Att det kommer från personer som anser sig ha en feministisk analys är bara så sorgligt. Låt oss för en minut anta att dessa LD-hatare har rätt i att hon har gjort sig skyldig till transfobiska och rasistiska uttalanden eller handlingar. Vi vet att hon inte är någon uttalad transfob eller rasist, utan tvärtom en person som säger sig vara raka motsatsen, och som i många texter också stått upp för dessa grupper. Det hon i så fall gjort sig skyldig till är då troligtvis baserat på okunskap, missförstånd eller olyckliga formuleringar. Låt gå för att sådana självklart berättigar en rättelse, och bör leda till diskussioner som kan få henne att slipa på sin analys.

Men vadan denna lavin av hat? Snälla feminister där ute som lägger er energi på att hata Lady Dahmer: Finns det verkligen inte andra personer att lägga er energi på? Personer som är uttalade homofober, som ägnar sig åt transfobi helt öppet, antifeminister, för att inte tala om alla landets rasister? Varför, varför går ni ihop och mobbar en känd feminist, bara för att ni inte gillar just henne?

Jag drar mig till minnes hur jag för något år sedan förde ett feministisk diskussion på nätet, där jag fick spott och spe av en väldigt massa antifeminister. Vid ett tillfälle skrev en bekymrad person till mig, som sade sig vara på min sida och hävdade att hen var feminist. Hen ansåg att mitt sätt att argumentera var problematiskt, och att jag använde ett språk där jag talade över huvudet på andra. Inte med ett ord försvarade hen mig mot hatet från antifeministerna.

Hej Blekk skrev nyligen ett blogginlägg om sajten "Your fave is problematic", som hänger ut kändisar för problematiska saker de sagt och gjort, vilka anses diskvalificera dem ur alla PK-sammanhang. Den här kulturen står mig upp i halsen. Jag betackar mig för den.

Här har ni en bekännelse som visar hur problematisk jag är:

- Jag vet om att jag har skrattat åt homofobiska bögskämt i mina dar
- Jag använde ordet n-boll ända in på 90-talet
- Jag använde garanterat ord som "svartskalle" och "blatte" ibland på högstadiet
- Under samma period kallade jag ibland tjejer jag var arg på för "hora"
- Jag gick en gång fram och tog en killkompis på brösten på en maskerad där han var utklädd till tjej.
- Jag har garanterat gjort TERF-uttalanden (transexkluderande, radikalfeministiska uttalanden)
- Jag har ägnat mig ått fettfobi, big time!
- Jag har sagt fler funkofobiska saker än jag någonsin skulle kunna räkna till
- Jag har ägnat mig åt en väldig massa kulturell appropriering i mina dar

Så skulle vi kunna fortsätta ett bra tag. Är jag diskvalificerad från att få ägna mig åt feminism nu? Måste jag hålla mig borta från alla identitetspolitiska samtal på grund av detta? Har jag för evigt fått stämpeln "problematisk" i pannan?

Fan. Jag blir så arg! Lady Dahmer kanske inte är er feministiska förebild. Hon kanske inte bidrar till just den kamp ni vill föra. Andra blir dock stärkta av henne. Hon har gjort en oerhörd insats gällande att synliggöra fettföraktet vi indoktrinerats i, och tar kampen varje jävla dag. Självklart kan inte en person som ständigt tar debatten och ligger i skyttegravarna vara på topp i varje uttalande hen gör. Självklart slinker det ut grodor ibland. Återigen: Att inte tillåta en feminist att få vara mänsklig är ett utslag av kvinnohat. Lady Dahmer vill uppenbarligen vara på er sida. Andra hatar er. Varför inte rikta er blick mot dem istället? Eller kanske lägga er energi på att lyfta och stärka de feminister ni diggar?

Den som är utan skuld, osv...


7 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet! Vill påpeka: jag tycker det är jätteviktigt att du förtydligar vad hon *faktiskt* sa (twittrade) om detta med greker som använder N-ordet - det som har förvrängts till att hon skulle ha hävdat att hon hade rätt använda det. Det gjorde hon alldeles tydligt inte.
    Det finns med i hennes väldigt långa bloggpost om det hela. Det hon skrev var:

    "...Inte ett dugg märkligt. Man kan fortfarande reproducera rasism som rasifierad. Stor skillnad på att vara svart och ickesvart också."
    "Många greker, turkar, araber m fl använder sig av N-ordet. Pga antiblackness bl a."
    "Antiblackness dvs rasism mot svarta är ett stort problem överallt."

    Hennes egen användning av det ordet var 2009, i en bloggpost om sina tvångstankar att säga hemska ord/epitet som hon plågades av - N-ordet var ett exempel och "hora" ett annat. Senare tog hon bort den och bad om ursäkt för att hon använt ordet oavsett sammanhang.

    SvaraRadera
  2. Terf är ett kränkande uttryck. Det används uteslutande som en ursäkt för att attackera sina motståndare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det?

      Radera
  3. Tack för din text, argumentation och mänsklighet 👏 gott att läsa 🙏

    SvaraRadera
  4. Det här är i linje med den skit man får ta i för att man är kille i feministiska sammanhang. Jag är såklart inte heller perfekt, men jag tror väl ändå jag är hyfsat upplyst och har inte för vana att kränka folk. Jag skulle vilja kalla mig för feminist men jag gör det inte för att många i den gruppen dömer mig utifrån mitt kön istället för min person, utesluter mig för nåt jag inte kan rå för. Om jag inte duger som feminist, varför ska jag säga högt att jag egentligen håller med feminismen? Jag har många gånger känt och tänkt precis det du pratar om; är det verkligen en bra idé att rangordna folk efter hur perfekta feminister de är? Att hacka på de som faktiskt står på samma sida och har samma mål? Är det välanvänd energi, när man istället kunde ägna sig åt sakfrågor. Se där, nu använde jag ordet man och genast är jag fienden. Det är som en tävling i vem som kan vara mest pk, vem som kan vara mest kränkt å nån annans vägnar och jag ser bara förlorare. I en tävling när det enda som räknas är att vara perfekt så kan det bara finnas förlorare. Och under tiden händer ingenting med bestående värde.

    SvaraRadera
  5. Äntligen någon som skriver om det som faktiskt händer LD just nu. Tack för dina perspektiv o kloka tankar! Ju fler som stöttar ju större är chansen att LD orkar fortsätta, hon är jätteviktig i debatter o i diskussionsforum för att nyansera verkligheten för kvinnor bla. Hennes mod o styrka är få förunnat men hennes verbala förmåga är unik. Hon får mkt skit för det hon skriver men oftast från rädda människor med okunskap. Jag hoppas att LD inte lägger ner sin kamp. Hon behövs i detta land som påstår sig vara jämställt!

    SvaraRadera
  6. Bra text och viktig grej även i andra sammanhang. En människa kan ägna hela sitt liv åt låt oss säga miljökämpande, men så fort hen råkar köpa en oekologisk potatis så är hen värre än en snubbe som ägnar sitt liv åt att försörja ett kolkraftföretag.

    Tror detta togs upp i P3:s tanksmedjan i veckan.

    I varje fall - bra och viktig text! Tack!

    SvaraRadera