måndag 17 november 2014

Var är guiden för att överleva november?

Jag brukar oftast inte påverkas så mycket av mörkret. Visst, jag är tröttare, och jag är inte lika fysiskt aktiv som annars, men jag brukar acceptera det och invänta ljusare tider. Samtidigt känner jag att det är helt logiskt att den här tiden med några få timmars dagsljus per dygn påverkar många människor starkt. Jag har nästan aldrig jobbat heltid, utan fyllt upp deltidstjänster med tid att göra musik och åka på turnéer. Det ger mig mer tid även för annat som är viktigt, såsom familjen, intressen och socialt liv. Jag träffade en vän nyligen, som har ett litet barn och som jobbar heltid, och slogs av hur lite tid de flesta föräldrar hinner spendera med sina barn. Den här tiden på året måste vara deras tyngsta: Att vakna medan det fortfarande är mörkt ute, lämna barn på dagis, spendera de åtta-nio timmarna på jobbet, hämta barnet efter att mörkret fallit, äta middag och efter cirka två timmars umgänge natta barnet/barnen. Hur kan någon gilla idén med arbetslinjen och åtta timmars arbetsdag i det läget? Jag klandrar såklart inte de heltidsarbetande föräldrarna här, utan systemet som tvingar oss att leva såhär. Det är inte humant, och vi måste drömma om och kämpa för något bättre.

Jag sjunger om min ilska över såväl samtiden som novembervädret i låten "I've had enough", från ep:n "No reply EP", 2010: https://www.youtube.com/watch?v=uVMCT7w38IU





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar